Optimér din interne søgemaskine

Mange web- og intranetredaktører kan med fordel optimere deres interne søgemaskine. Ofte er det ganske lidt arbejde, der skal til for at give langt mere relevante søgeresultater for brugerne.

Fra plug and play til servicetjek

Mange interne søgemaskiner er solgt med et løfte om, at de stort set passer sig selv, når man slutter strømmen til. Og det er rigtigt, at nogle søgemaskiner er meget bedre end andre til at finde de mest relevante søgeresultater - men ofte er der brug for lidt manuelt arbejde, for at det kan blive rigtig godt.

Måske tænker man, at Google er rigtig god til at finde ud af, hvad der lige præcis er det mest relevante for mig, når jeg søger på nettet. Men man glemmer, at Google især anvender de indgående links fra andre sites til at vurdere, hvad der er relevant i forhold til en specifik søgning. På en intern søgemaskine har man ikke de samme muligheder for at udnytte links fra andre sites til at bestemme rankingen (dvs. hvad der vises øverst i søgeresultatet).

Til gengæld kan nogle søgemaskiner tage ved lære af brugerne: Klikker brugerne eksempelvis hyppigt på bestemte links i søgeresultaterne, kan søgemaskinen bruge det til at give netop de links en bedre ranking. Men det kræver både tid, før maskinen har lært det, og det kræver også, at du har en forholdsvis kostbar søgemaskine.

I stedet for at bruge en halv million eller mere på en søgemaskine, kan du også opnå gode resultater ved manuelt at bruge nogle få timer af og til på at vedligeholde din søgemaskine. Her følger tre af de vigtigste muligheder for at fintune din søgemaskine:

Anbefalede links

Kigger du i din søgemaskines statistik, vil du se, at der er mange søgninger, som går igen. Tager du nu de mest hyppigste søgninger, fx top-100, og tjekker, om det vigtigste rent faktisk kommer øverst i søgeresultatet for hvert ord, vil du formentlig hurtigt opdage, at det gør det langt fra altid. Da har du mulighed for at indføje et anbefalet link øverst (eller i Microsoft-terminologi: et guldkorn).

Anbefalede links vises øverst i søgeresultater - på samme måde som de sponsorerede links øverst i Googles søgeresultater.

Synonymer

Ofte anvender brugerne forskellige begreber om det samme. På et intranet kan der fx være søgninger på sider med information om mail med søgeordene:

  • email
  • e-mail
  • mail
  • outlook
  • outlook 2007

Hvis din søgemaskine ikke har en velfungerende indbygget synonymordbog, vil du kunne forbedre søgemaskinen ved at indlægge synonymer manuelt.

Rankingkorrektion

Ofte er der en vis systematik i hvilke sider, der er vigtige end andre. Nogle søgemaskiner giver mulighed for at korrigere rankingen ud fra forskellige parametre, fx:

  • Placeringen i sitets struktur (fx at sidens adresse starter med /vejledninger)
  • Publiceringsdato
  • Type (webside, Word-dokument, PDF, regneark)
  • Opmærkning med metadata