Søgning på tværs af websites

Gør det nemt for dine brugere at søge på tværs af forskellige sites. Nedbring tidsforbruget til søgning, skab overblik og løft kvaliteten af dine søgeværktøjer.

Bind dine websites sammen

Har du mange websites, har du formentlig behov for at skabe sammenhænge mellem dem. Det kan være med links, oversigter og tværgående søgning. Her har du brug for en stærk og brugervenlig søgemaskine. Søgemaskinen er en infrastruktur, der ligger neden under dine sites, og som du kan anvende på forskellig vis - også til mere end det, som brugerne forbinder med søgning.

Google styrer brugernes forventninger

Mange websystemer kommer med en standard søgemaskine, og ofte bliver den anvendt uden yderligere tilpasning og optimering. Desværre falder det sjældent i god jord hos brugerne. Brugerne er vant til at søge med Google, Bing eller Yahoo - og her er de vant til at blive hjulpet af:

  • effektiv ranking: at de mest relevante resultater kommer først,
  • synonymer: at søgemaskinen kan binde relaterede ord sammen, så fx en søgning på "skimmel" også er en søgning på "skimmelsvamp",
  • håndtering af slåfejl: skriver brugeren "skimel", kan søgemaskinen gætte på, at brugeren nok mener "skimmel".

Her kommer en standard søgemaskine ofte til kort, især hvis den ikke bliver finjusteret til dit indhold.

Semantik styrker effektiviteten

Forestil dig, at du skal bygge en søgemaskine for hoteller. Frem for bare at kunne søge på hotellets navn, vil du også gerne kunne søge målrettet på:

  • pris,
  • hotelklasse,
  • hotelkæde (fx Hilton, Marriott),
  • placering og
  • faciliteter.

Her har vi med andre ord en semantik for hotelsøgning. Men hvad er den rette semantik for dit indhold? Det spørgsmål vil vi gerne hjælpe dig med at finde svar på, inden du går i gang med at implementere din søgemaskine.

Semantik og datakvalitet hænger sammen

Afhængig af din semantik vil du være afhængig af at kvaliteten af dine data er i orden. Ellers kan du ikke tilbyde brugerne korrekte søgeresultater. Her kan vi bidrage med at vurdere kvaliteten og komme med anbefalinger til forbedringer.

Du kan også søge i databaser

Har du oplysninger liggende i en database, fx en intern publikationsdatabase eller en medarbejderfortegnelse, kan de oplysninger blive søgbare.

Oversigter kan genereres automatisk af din søgemaskine

En god søgemaskine kan automatisk generere oversigter på dine websites. Det kan fx være lister med relateret indhold om et emne, seneste indhold osv. I eksemplet med hoteller ovenfor, kan du fx have lister med:

  • 5-stjernede hoteller,
  • Hilton hoteller,
  • hoteller i en bestemt by,
  • hoteller i en bestemt prisklasse o.s.v.

Søgeresultater kan også være grafik

Rummer din semantik placering, kan du plotte oversigten ind på et kort. Se her, hvordan Air France viser deres priser fra København på et kort: Google-kort med Air France's tilbudspriser placeret oven på kortet I tilfældet med Air France giver kortet mening, hvis man skal på ferie, men næppe når en forretningsrejsende skal booke flybillet til et møde. Brugernes behov er afgørende for, hvordan du bedst præsenterer søgeresultaterne. Derfor er det relevant at koble brugerresearch sammen med designet af dine søgeværktøjer.

Overvåg dine konkurrenter

Har du et antal websites, som du gerne vil overvåge, fx for nyt og ændret indhold med bestemte søgeord, kan du få en søgemaskine, der løser den opgave for dig. Du kan også udtrække strukturerede oplysninger fra forskellige websites og importere data ind i dit eget website.

Få ubegrænset skalerbarhed

Ønsker du at søge meget store mængder af data, er det muligt med brug af distribueret søgeteknologi. Det betyder, at du - ligesom fx Google - anvender et større antal servere til at håndtere dine søgninger. Dermed kan du søge i ekstremt store mængder data.

Solr og Nutch

Vi bygger primært løsninger med brug af søgemaskinen Solr og den tilhørende søgerobot Nutch. Solr og Nutch er de førende open source værktøjer til søgning, og det giver dig en række fordele:

  • værktøjerne rummer veludviklet funktionalitet,
  • de har eksisteret i mange år (Solr siden 2004 og Nutch siden 2005) og har derfor en høj grad af modenhed,
  • du kan frit skifte leverandør i modsætning til hvis du vælger et lukket proprietært produkt, og
  • Solr og Nutch kan let udvides med skræddersyede specialmoduler, hvis du har særlige ønsker.

Pris

  • Rådgivning om søgning og standard opsætning af Solr: 1.150 kr./time ekskl. moms
  • Specialudvikling og integration til andre systemer: 1.300 kr./time ekskl. moms

Lad os tale sammen om dine ønsker

Kontakt os for en uforpligtende snak om dine ønsker til søgning.